Hanteren van verbale agressie

Training “Hoe goed omgaan met verbale agressie?!” – We worden steeds vaker geconfronteerd met agressieve reacties, ook tijdens ons werk. Bijna iedereen is wel eens bedreigd of uitgescholden. Een ander kan je niet snel veranderen, maar wat kan je wel beïnvloeden:

  • Je eigen gedrag.
  • Weten wat je wel en niet moet doen of zeggen en op welk moment.

In deze cursus krijg je handvatten aangereikt om op een goede manier met deze verbale agressie om te gaan.  Tijdens de cursus krijg je onder meer …

  1. Inzicht in jouw eigen gedrag en dat van een ander.
  2. Kennis over hoe je ‘verbale agressie’ met jouw eigen houding en communicatie kunt opvangen en verminderen, zoniet voorkomen.
  3. Kennis over het ontstaan van ‘verbale agressie’ en de verschillende vormen van agressie.
  4. Praktische theorie, die de basis is voor deze aanpak.
  5. Hoe je in verschillende situaties het best kan reageren door het in de praktijk te oefenen.

Ons cursusprogramma

  1. Omgaan met een directe confrontatie of verbale agressie via de telefoon of face-to-face.
  2. Je eigen spontane manier van reageren op agressie, confrontaties en conflicten.
  3. Adequaat omgaan met agressieve reacties.
  4. Stressvolle situaties en escalaties beperken en hanteerbaar maken door agressievoorkomende en -beperkende reacties.
  5. Aandacht voor nazorg. Het is belangrijk collega’s – die te maken hebben gehad met verbale agressie – in het kader van de nazorg.

Voor wie – Medewerkers die 1) in hun dagelijkse taakuitoefening kans lopen op een confrontatie met verbale agressie en 2) van wie verwacht mag worden dat zij deze ongewenste situaties goed kunnen inschatten en op kunnen vangen.

Werkwijze – De lesstof wordt op een interactieve manier aangeboden. Uitgangspunt hierbij is de dagelijkse praktijk van jou als deelnemer. Naast een trainer is er een acteur aanwezig, waarmee situaties in scene worden gezet.

 

 

 

 

 

 

 

 


Voor vragen en/of advies neem gerust contact op.